Min Pei Lin

Turisme gastronòmic, patrimoni cultural i qualitat de vida: evidències de Taiwan i Catalunya (TDX)

 

Directores:

Dra. Nayra Llonch-Molina

Dra. Estela Mariner-Roig

 

Resum:

En el curs de l'evolució humana, el menjar ha passat de ser un article d'una sola funció a un de múltiples funcions. Pel que fa als individus, després de satisfer la necessitat de suport, els aliments també poden millorar la qualitat de vida personal (benestar), mentre que per als grups, els aliments tenen funcions econòmiques, culturals i d'identitat addicionals.

En aquesta tesi, dissenyada per dilucidar la relació del turisme gastronòmic, el patrimoni cultural i la qualitat de vida, s'apliquen quatre marcs teòrics a dues regions de cas amb antecedents similars, Taiwan i Catalunya, i s'analitzen les opinions dels turistes a TripAdvisor per avaluar la satisfacció i benestar subjectiu dels turistes que han revisat experiències turístiques centrades en el menjar. Els resultats mostren que encara que el turisme gastronòmic centrat en el patrimoni gastronòmic impacta positivament a les destinacions turístiques, el turisme gastronòmic patrimonial centrat en els turistes no altera el paisatge del patrimoni gastronòmic local, perquè els locals continuen sent la força principal en el manteniment d'aquest paisatge.

Els resultats també revelen que en les seves percepcions relacionades amb el turisme gastronòmic, els turistes tenen expectatives sobre la imatge de la destinació i les activitats que s'hi ofereixen a partir de fonts induïdes, autònomes i orgàniques. En aquesta dinàmica, com més grans són les expectatives i les experiències reals dels turistes, més fàcil és que les destinacions generin satisfacció (per exemple, benestar) i lleialtat i formin un cicle de boca a boca benigne. De fet, fins i tot per als restaurants amb estrelles Michelin, augmentar la satisfacció dels hostes, mantenir els clients habituals i guanyar nous són més importants que obtenir estrelles Michelin. Les classes de cuina inclouen educació, entreteniment, estètica i experiències fora de la realitat. A més d'estimular el desenvolupament del gust i adquirir coneixements i habilitats especials, també pot millorar la qualitat de vida en augmentar la salut física i mental dels estudiants i la comunicació interpersonal.